Основи здоров’я

Тема   Соціальні  фактори  здоров’я  підлітків
Мета:  сформувати  поняття  про  соціальні  фактори  здоров’я  підлітків,
             розвивати  навички  логічного  мислення,  вміння  висловлювати  свої  думки,
             виховувати  повагу  до  членів  своєї  сім’ї,  ровесників,  іншого  оточення.
Обладнання  і  матеріали:  плакати  з  висловами,  картки-квітки  з  завданнями
Тип  уроку:  комбінований  з  елементами  тренінгу
Хід  уроку
1.   Знайомство
Діти  по  черзі  кажуть,  що  вони  добре  вміють  робити.  Всі  разом:  „Молодець!”
2.  Оголошення  теми  уроку  та  з’ясування  очікувань
- Давайте  пригадаємо  всі  складові  здоров’я.  Серед  них  важливе  місце  належить  соціальному  здоров’ю.  Бо  всі  ми  живемо  серед  людей.  І  дуже  важливо,  з  ким  ми  і  як  спілкуємося.  Саме  про  це  ми  й  будемо  говорити  з  вами  на  протязі  декількох  уроків.
            -  Кожного  з  нас  оточує  велика  кількість  небезпек,  в  тому  числі  й  соціальних.  Як  же  від  них  вберегтись?  Зараз  це  ми  з’ясуємо  за  допомогою  ваших  очікувань,  де  ви  вкажете,  щоб хотіли  дізнатися під  час  вивчення  теми.  Уявіть  собі,  що  на  нас,  як  дощик  з  неба,  сиплеться  велика  кількість  небезпек. Чи  може  нас  від  усього  цього  вберегти  парасолька,  що  символізує  здоровий  спосіб  життя?
3.  Обговорення  проблемної  ситуації
          „Підлітки  зайшли  в  магазин,  почали  галасувати,  штовхатися.  В  руках  у  них  поп-корн,  чіпси,  які  висипаються  з  пакунків,  потрапляють  на  одяг  відвідувачів  магазину”.
- В  якому  стані  знаходиться  соціальне  здоров’я  підлітків?
- Що  ви  можете  сказати  про  їхній  соціальний  розвиток?
4.  Інформаційне  повідомлення
          - Людина  живе  в  суспільстві.  Вона  має  знайти  своє  місце  серед  інших  людей,  навчитися  спілкуватися  з  ними.  Зрозуміти  правила  поведінки  в  соціумі  й  дотримуватися  їх.  Демократичне  суспільство  надає  людині  досить  прав,  але  разом  з  правами  в  людини  з’являються  певні  обов’язки.  Уміння  користуватися  своїми  правами  й  виконувати  свої  обов’язки  є  важливим  показником  соціального  здоров’я.
-        Які  права  є  в  кожного  з  вас?
-        Чи  маєте  ви  обов’язки?  Назвіть  їх.
5.  Робота  в  групах
          а)  об’єднання в  групи:
пропонується чарівна  торбинка  з двома  видами  цукерок,  вибрати  на  дотик  цукерку  в  торбинці,  цукерку  з’їсти  й  за  фантиками  об’єднатися  у  дві  групи.
          б)  завдання:  зобразити  модель  соціального  здоров’я;
          в)  обмінятись  розробками;
          г)  пропозиція  від  учителя:  „Розірвіть  розробку  і  поверніть  назад.  Група  має  відновити  розірвану  роботу”
          -  Що  ви  відчули,  коли  руйнували  вашу  роботу?
          -  Чи  легко  було  відновити?
Те  ж  саме  може  статися  і  з  нашим  соціальним  здоров’ям.  Шкідливі  звички,  небажання  конструктивно  вирішити  конфлікт,  непорозуміння  в  родині  -  все  це  досить  легко  може  увійти  в  наше  життя  і зруйнувати  його.  А  от  повернути  життя   у  звичне  русло  важко. 
6.  Мозковий  штурм
-        Як  ви  думаєте,  що  і  хто  належить  до  нашого  соціального  оточення? 
(школа,  родина,  клас,  підліткові  компанії,  телевізійні  програми,  музика,  література,  економічно  розвинені  країни  і  т.  д.
7.  Інформаційне  повідомлення
а)  Що  впливає  на  соціальне здоров’я?
          - Існують  соціальні  фактори,  які  впливають  на  соціальне  здоров’я. Насамперед  до  них  належить  безпосереднє  оточення:  родина,  клас,  школа,  підліткові  компанії.  Окрім  того,  на  соціальне  здоров’я  впливають:  література,  телевізійні  програми,  музика,  театральні  спектаклі,  фільми,  комп’ютерні  ігри  і  багато  іншого.  Дехто  навіть  не  здогадується  про  цей  вплив,  але  він  існує  і  призводить  до  певних  наслідків.  Наприклад,  надмірне  захоплення  комп’ютерними  іграми  може  призвести  до  того,  що  у  свідомості  підлітка  реальний  і  вигаданий  кимось  світ  гри  міняються  місцями.  Це  завдає  великої  шкоди  його  соціальному  здоров’ю:  він  поринає  у  світ  гри,  перестає  сприймати  навколишню  дійсність,  спілкуватися  з  іншими  людьми.
          Кожен  мусить знати,  що   сам  є  активним  учасником  процесу  свого  соціального  розвитку  й  може  впливати  на  своє  соціальне  здоров’я,  ведучи  здоровий  спосіб  життя  або  порушуючи  його. 
б)  Як  стежити  за  своїм  соціальним  розвитком?
          Перша  ланка  суспільства,  в  якій  ви  виявляєте  себе  як  соціальна  особистість, - це  родина.  У  родині  кожен  має  свої  обов’язки,  і  вони  залежать  від  місця,  яке  людина  займає  в  родині. Син,  донька,  брат,  сестра,  онук,  онучка,  племінник,  племінниця  -  усе  це  соціальні  ролі,  відведені  підліткові  в  родині.  Якщо  ви  справляєтесь  зі  своїми  родинними  обов’язками,  це  свідчить  про  те,  що  ваш  соціальний  розвиток  відбувається  нормально.  Успішне  навчання  також  є  вашим  обов’язком  стосовно  родини.  Батьки  вірять  у  те,  що  ви  станете  корисними  для  суспільства  людьми  й  що  родина  зможе  розраховувати  на  вас  у  майбутньому.
Не  менш  важливим  для  вашого  соціального  розвитку  є  й  ваше  становище  в  різних  молодіжних  підліткових  групах:  класі,  спортивній  секції,  футбольній  команді,  драматичному  гуртку,  компанії  друзів.  Що  живуть  на  вашій  вулиці.  Кожен  із  вас,  поділяючи  ті  чи  інші  погляди,  захоплення,  манери  своїх  друзів,  підлягає  їхньому  впливу.  Так  з’являються  корисні  або  шкідливі  звички,  які  певним  чином  впливають  на  здоров’я.
8.  Робота  в  групах
а)  об’єднання  в  групи:  „ День”  і  „ніч”  (позитивне  соціальне  оточення – день,  негативне – ніч);
б)  руханка  - 
Хмара  сонечко  закрила, 
Слізки  срібнії  зронила.
Ми  ті  слізки  позбираєм,
У  травичці  пошукаєм.
Пострибаєм,  як  зайчата.
Політаєм,  як  пташата.
Потанцюємо  ще  трішки,
Щоб спочили  руки  й  ніжки.
Всі  веселі?  От  чудово!
А  тепер  до  праці  знову!
в)  завдання:  продовжити  перелік  позитивних  чинників  впливу  на  здоров
І  група – соціальне  оточення  „сім’я”
ІІ  група  -  соціальне  оточення  „ровесники”;
г)  представлення та  обговорення  результатів.
9.  Робота  з  зошитом
                        - Які  громадські  організації  можуть  позитивно  впливати  на  здоров’я  підлітків?        Підкресліть.  (Політичні  партії,  громадські  фонди,  релігійні  секти,  клуби  фанатів,  релігія,  свій варіант).
10.  Робота  з  підручником  (с.  72-73  підручника  Т.  Є.  Бойченко)
Прочитати,  дати  відповіді  на  запитання:
-  Назвіть  основні  соціальні  чинники,  які  впливають  на  здоров’я.
-  Схарактеризуйте  основні  функції  родини,  які  сприяють  здоровому  способу  життя.
11.     Обговорення  життєвої  ситуації
Хлопці  Максим  і  Толик  обожнюють  бокс,  особливо  їх  цікавить  спортивна  кар’єра  братів  Кличків.  Підлітки  готові  вечорами  тренуватися,  а  на  навчання  у   них  не  вистачає  часу,  тому  щоденники  рясніють  незадовільними  оцінками.  Але  хлопцям  слід  було  б  знати,  що  їхні  кумири  мають  не  одну  вищу  освіту,  знають    по  декілька  мов,  Віталій  активно  при  цьому  займається  політикою,  Володимир  знаходить  час  на  зйомки  в  кінофільмах.
-        Як  вони  досягли  такого  становища  в  суспільстві?
-        Що  б  ви  порадили  хлопцям?
12.  Висновки
          -  Й. Бехер  „Людина  стає  людиною  лише  серед  людей”.  Як  ви  розумієте  цей  вислів?
          -  „З  ким  пристаєш,  таким  і  стаєш”  -  говорить  прислів’я.
Метод  „Відкритий  мікрофон”:
          -  Назвіть  один  з  позитивних  чинників  впливу  на  ваше  здоров’я,  яке  маєте  від  вашого  друга.
14.  Завершення  уроку 
Вправа  „Серденько  яблука”
(Розрізати  яблуко  горизонтально  і  показати  зірочку  в  серцевині  плода).
          -  Діти,  утворіть  коло  і  зробіть  його  тісним,  щоб  посередині,  випроставши  руки,  ви  могли  торкнутись  один  одного.  Там,  усередині  наша  зірка  дуже  тепла.  Там  її  сила,  щоб  випромінювати  світло  якнайдалі,  до  інших  зірок.  Візьміть  теплоту  від  маленької  зірочки  й  подаруйте  один  одному.  Подаруйте  тепло  сонечку,  дітям...
15.  Домашнє  завдання
          -  Обговоріть  з  батьками  притаманні  саме  вашій  сім’ї  цінності,  на яких  вона  ґрунтується.  Запиши  їх  від  найголовнішої  до  найменш  значимої.  Познач,  які  з  них  ти  хотів  би  мати  у  своєму  майбутньому  житті.  Поясни,  чому.
Сім’я

Продовжіть  перелік  позитивних  чинників  впливу  на  здоров’я



Тема  Поняття  про  наркотичну  залежність

Мета:  сформувати  в  учнів  поняття  про  наркотичну  залежність,  ознайомити  з  негативним  впливом  наркотиків  на  організм  людини,  надати  інформацію  про  причини   вживання  наркотиків;
          розвивати  навички  критичного  мислення,  пам’ять;
          виховувати  відповідальне  ставлення  до  свого  життя  і  здоров’я.
Хід  уроку
1.  Оголошення  теми  і  мети  уроку
2.  Знайомство
-        Назвати  своє  ім’я  і  сказати,  ким  ти  хочеш  бути,  коли  виростеш.
-        Як  ви  думаєте,  чи  зможете  ви  здійснити  свої  мрії,  коли  будете  вживати  наркотики?
3.   З’ясування   очікувань
Роздати  учням  паперові  долоньки  і  розказати,  якій  темі  присвячено  новий  розділ  підручника.  Запропонувати  написати  на  долоньках  свої  очікування  і прикріпити  їх  на  плакаті.
4. Мозковий  штурм
-  Які асоціації  у  вас  викликає  слово    „наркотик”?
5.  Інформаційне  повідомлення  „Що  таке  наркотична  залежність?”
          -  Наркотиком  називають  будь-яку  речовину,  яка  при  введенні  в  організм  людини  може  змінювати  її  сприйняття,  настрій,  здатність  до  пізнання,  поведінку  й  рухові  реакції.  Учені  кажуть,  що  людину  можна  вважати  залежною  від  наркотику  чи  алкоголю,  якщо  їй  важко  або  навіть  неможливо  припинити  прийом  наркотику  або  алкоголю  без  сторонньої  допомоги. 
          Залежність  від  наркотичних  речовин  може  бути:
-  психологічною;
-  фізичною;
-  фізичною  й  психологічною  водночас.
          У  разі  фізичної  залежності  у  людини  з’являється  біль  у  м’язах,  спазми  в  животі.  Блювота,  пронос,  вона  сильно  пітніє.  Можуть  з’явитися  нежить,  сльозоточивість,  безсоння,  лихоманка,  безпричинний  страх,  дратівливість,  агресивна  поведінка.  Такі  ознаки  можуть  тривати  кілька  тижнів  або  навіть  місяців.  Якщо  людина  не  прийматиме  наркотик.  То  ці  ознаки,  можливо,  зникнуть    упродовж  року.
          У  разі  психологічної  залежності  людина,  котра  регулярно  приймала  наркотики,  відчуває  нестримне  бажання  продовжувати  їх  приймати.  Якщо  наркотику  немає,  людина  стає  збудженою,  дратівливою,  неспокійною.  У  неї  може  бути  депресія  або  безсоння.  Іноді  бажання  вжити  наркотик  може  повертатися  навіть  через  кілька  років.
6.  Робота  з  підручником  (по  варіантах)
І  варіант
-  Назвіть  причини  вживання  наркотиків.
ІІ  варіант
-        Назвіть  шляхи  усунення  вживання  наркотиків.
7.  Робота  в  групах
а)   об’єднання  в  дві  групи  (  роздати  вирізані  сердечка  і  квіти);
б)  Руханка  „Відображення”
Діти  стають  в  дві  шеренги  обличчям  один  до  одного.
-  Уявіть,  що  між  вами  дзеркало.  Ті,  хто  зліва  від  мене,  будуть    дивитися  в  дзеркало,  а  ті,  хто  справа – будуть  відображенням.  Коли  я  скажу  „новий  день”,  функції  команд  змінюються.  Завдання  тих,  хто  дивиться  у  дзеркало -  за  моєю  командою  зобразити   себе  перед  дзеркалом  вранці,  перед  виходом  на  роботу,  потім – увечері.  „Відображення”,  звісно,  відображають.
б)  завдання:
І  група
-  Причини  вживання  наркотиків -  певні  риси  особистості  самої  людини  (знайти  шляхи  їх усунення)
ІІ  група
- Причини  вживання  наркотиків  -  зовнішні  фактори:  мода,  вплив  приятелів,  активна  діяльність  розповсюджувачів  (знайти  шляхи  їх  усунення)
в)  презентації  груп,  обговорення
8.  „Навчаючи  -  вчуся”
Окремі  учні  отримують  на  аркушах  інформацію  про  вплив  наркотиків  на  різні  системи  людського  організму. Ознайомившись  з  інформацією  самостійно,  передають  її  іншим  однокласникам,  рухаючись  по  кабінету.
Висновок:  який  вплив  мають  наркотики  на  організм  людини?
9.    Малювання  герба
-                 Кожному  на  аркуші  паперу А4  запропоновано  намалювати  свій  герб.
10.  Прощання
  Вправа  на  релаксацію
-  Сісти  прямо,  заплющити  очі  і  розслабитись.  Тихий,  спокійний  голос:  „Друзі,  уявіть,  що  над  вашою  головою  світить  промінчик.  Дивіться,  як  легко  ви  можете  ним  управляти.  Ось  він  повільно  освітлює  вас  з  голови до  п’ят.  Вам   приємно  дивитися  на  себе,  ви  чудово  виглядаєте,  ви  спокійні  і  впевнені  у  собі.  А  тепер  обведіть  промінчиком  тих,  хто  сидить  у  цьому  колі.  Подумайте,  як  вам  добре  разом.  Підніміть  промінчик  вище  й  осяйте  ним  своїх  маму  й  тата,  інших  людей,   кого  любите.  Подякуйте  їм  за  те,  що  вони  люблять  і  підтримують  вас.  А  тепер  підніміть  промінчик  іще  вище  і  обведіть  ним  усе  навкруги.  Подякуйте долі  за  те,  що  вам  даровано  життя,  що  ви  можете ним  щодня  насолоджуватись  і  здійснити  свої  мрії.”  За  кілька  секунд  розплющіть  очі,  візьміться  за  руки  і  тихо  скажіть:  „До  побачення!”





Тема  Ознаки  наркотичної  залежності
Мета:  сформувати  в  школярів  поняття  про  ознаки  наркотичної  залежності
Хід  уроку
1.         Знайомство
Учням  роздати  надувні  кульки.  На  них  діти  фломастерами  роблять  надписи  з  власними  бажаннями.
-  Я  думаю,  що  кожен  із  вас  хоче,  щоб  ваше  бажання  неодмінно  збулося.  А  чи   можливо  це,  якщо  ви  будете  вживати  наркотики?
-  То  який  ми  зробимо  висновок?
2.         Робота  в  групах
а)  об’єднання  в групи  (на  вухо  кожному  учневі -  назву  тварини:  кота,  собаки  чи  півня,  потім  об’єднатися  за  звуками  цих  тварин);
б)  завдання: 
-  Людина  в  житті може йти  двома  шляхами:  один  веде  її  до  здоров’я,  другий від  здоров’я.  Скласти  -   спроектувати  свій  шлях  у  житті.

                                             Шлях




  Від  здоров’я                                                                          до  здоров’я
1.                                                                                                                                           1.
2.                                                                                                                                           2.
3.                                                                                                                                           3.

в)  висновок:  ми  з  вами  накреслили  шлях,  але  яким  із  них  іти,  кожний  має  вибрати  сам.
4.  Гра  „Острів  мрії”
-  У  цій  грі  збуваються  всі можливі  мрії  людини,  але  вибрати  можна  лише  одну.
На  дошці  -  острови  мрій.
Родина
Багатство
Здоров’я
Дружба
Слава
Любов
(Кожен  учень  прикріплює  аркуш  зі  своїм  ім’ям  біля  одного  з  островів)
-  Чи  можна  досягти  цих  мрій,  вживаючи  наркотики?
5.  Проблемні ситуації
1)  Ти  випадково  дізнався,  що твій  старший  брат  вживає  наркотики.  Він  приховує  це  від  батьків.  Ти  його  дуже  любиш.  Твої  дії?
2)  У  школі  стало  звичним  бавитися  гашишем.  Дівчина,  яка  тобі  подобається,  запрошує  до  участі  у  цьому  процесі.  Твої  дії?
         
6.  Інформаційне  повідомлення
          -  Якщо  тобі  добре  в  колі  друзів,  спирайся  на  їхню  підтримку.  Але  пам’ятай,  що  підліткові  компанії  бувають  різними.
7.  Робота  в  зошиті
          -  Вибрати  із  запропонованих  правильну  відповідь
1)  Сигарета -  це  наркотик?
          а)  так;
          б)  ні.
2)  Що  відбувається  з  людиною  після  прийняття  наркотику.  Виберіть  правильну  відповідь.
          а)  нічого  не  відбувається;
          б)  змінюється  само сприйняття  і  сприйняття  навколишньої  дійсності;
          в)  поліпшується  зір;
          г)  прискорюються  процеси  мислення;
          д)  поліпшується  пам’ять.
3)  Що  може  послужити  причиною  вживання  наркотику  підлітками?  Позначте  знаком  „+”  ту  причину,  яка,  на  вашу  думку,  є  головною.
          а)  мода,  так  роблять  усі;
          б)  нудьга,  неробство,  необхідність  заповнити  внутрішню  порожнечу;
          в)  цікавість;
          г)  примушення  „Або  ти  з  нами – або  ти  проти  нас”.
8.  Інформаційне  повідомлення  „Невідкладна  допомога  при  наркотичному  отруєнні”
                    Наркотичні  отруєння  незрідка  пов’язані  з  передозуванням  наркотику.  Але,  вірогідно,  разом  із  наркотиком  до  організму  потрапили  й  інші  отруйні  речовини.  Тому  реакція  організму  при  наркотичному  отруєнні  може  бути  різною.  Як  правило,  підвищується  кров’яний  тиск,  серцебиття,  характерне  психічне  й  рухове  збудження,  починається  блювота.  Пронос.  Такого  хворого  треба  терміново  доставити  в лікарню.  Йому  потрібна  допомога  реаніматологів  та  токсикологів.  Таку  допомогу  можуть  надати  в  наркологічній  лікарні  або  в  наркологічному  диспансері.  Оскільки  важко  визначити,  чим  саме  отруївся  наркоман,  то  й   допомагати  йому  досить  складно.  Отруєння  наркотиками  часто  закінчується  смертю.
9.  Розв’язування  життєвих  ситуацій  (с.  76  підручника  Т.  Є.  Бойченко)
1)  Віталій  намагається  потрапити  в  компанію  Дениса:  там  так  цікаво,  бо  в  ній  -  тільки  старші  хлопці.  Є  навіть  такий,  який  відбував  покарання  за  пограбування.  „Оце  романтика!” – вважає  Віталій.
- Чи  згоден  ти  з  Віталієм?  Чому? 
-  Чи  є  ризики  для  здоров’я  Віталія  і  Дениса?
2)  Ілля  впустив  рюкзак,  із  якого  випав  пакунок.  Руслан  хотів  допомогти  другові.  Ілля  намагався  вирвати  пакунок,  а  з  нього  випали  шприц  і  ложка.  Руслан  одразу  зрозумів,  чому  останнім  часом  поведінка  друга  була  такою  дивною.
-  Що  зрозумів  Руслан?  Чому?
-  Що  ти  порадиш  друзям?
         
10  Гра  „Як  у  натовпі  розпізнати  наркомана?”
          а)  об’єднання  в  групи  (за сердечками  рожевого  і  червоного  кольору);
          б)  підготовка  інсценізації  поведінки  наркомана;
          в)  презентації  груп.
11.  Зворотний  зв’язок
          „Сьогодні  я  зрозумів,  що  люди,  які  вживають  наркотики...”
12.  Прощання
Заплющити  очі  й  подумки  побажати  всього  найкращого  тим,  кого  любите.


Тема  Попередження  наркотичної  залежності
Мета:  сформувати  в  учнів  поняття  про  те,  як  попередити  наркотичну  залежність,  навчити  підлітків  приймати  правильне  рішення,  виходячи  з  будь-якої  життєвої  ситуації  при  високій  впевненості  в собі.
Хід  уроку
1.    Знайомство
Продовжити  фразу:  „Для  мене  найкращий  відпочинок  -  ...”
-        А чи  може  наркоман  дозволити  собі  такий  відпочинок?
2.    Обговорення  проблемної  ситуації
Миколка,  Вітьок  і  Сашко -  давні  друзі.  Хлопці  мають  спільне  захоплення  -  щосуботи  вивчають  вулиці  Києва.  Вітьок  пропустив  кілька  субот,  пояснивши,  що  допомагав  батькам.  Миколка  і  Сашко  помітили,  що  друг  почав  пропускати  уроки,  став  гірше  вчитися.
-        Яка,  на  вашу  думку,  можлива  причина  зміни  поведінки  Вітька?
-        Як  би  ви  діяли  в  такій  ситуації?
3.    Інформаційне  повідомлення  „Як  правильно  сказати  „Ні!”?”
   Багато  підлітків,  навіть  коли  вони  підлягають  різним  факторам  ризику,  не  вживають  наркотики.  Що  допомагає  їм  говорити  „ні!”  й  залишатися  здоровими?  Чи  можете  ви  вчиняти  так  само?
       По-перше,  треба  бути  вимогливим,  вибираючи  засоби  досягнення  мети.  Інакше  кажучи,  треба  думати  про  наслідки  своїх  дій.  Це  цілком  вам  під  силу.  Наслідком  уживання  наркотиків  є  руйнування  твого  організму.  Отже,  наркотики  -  поганий  засіб  для  досягнення  мети.
       По-друге, може  врятувати  внутрішній самоконтроль.  Якщо  прийняти  рішення,  то  його  треба  виконувати,  а  для  цього контролювати  себе  -  чи  те  зроблено?  Наприклад,  загалом  ви  проти  наркотиків,  але  вас  починають  умовляти  -  і  ви  поступаєтесь,  тобто,  робите  зовсім  не  те,  що  ви  самі  вирішили
       По-третє,  треба  думати  про  тих  людей,  які  вас  люблять  і  вірять  у  вас.  Насправді,  такі  люди  завжди  є  поруч.  Спілкуйтеся  з  ними,  обговорюйте  свої  проблеми,  будьте  відкритими.
        І  нарешті,  навряд  чи  цілеспрямовану,  активну  людину  „потягне”  до  наркотиків.  Отже,  будьте  упевнені  у  собі,  умійте  вибирати  гідних  друзів,  учитися  налагоджувати  з  ними  добрі  стосунки.
        Зберегти  своє  здоров’я  й  не  пустити  у  своє  життя  наркотики  допоможуть  вміння:
-        ставити  мету;
-        відмовлятися від  ризикованих  пропозицій;
-        бачити  позитивні  й  негативні наслідки  своїх  дій;
-        вибирати  друзів  і  дружити;
-        управляти  своїми  почуттями;
-        розв’язувати  проблеми;
-        протистояти  тиску  з  боку  однолітків.
      Є  захворювання,  які  значно  легше  попередити,  аніж  потім  лікувати.  До  них  належать  і  наркоманія.  Дуже  важливо  навчитися  захищати  від  наркотиків  себе  і  своє  здоров’я.
4.    Руханка  „Сороконіжка”
Всі  діти  шикуються  в  колону  один  за  одним.
     „В  джунглях  Південної  Америки  живе  маловивчена  загадкова  сороко ніжка.  Особливість  її  в  тому,  що  вона  рухається  хвостом  вперед.  Прошу  всіх  закрити  очі  і  покласти  руки  на  плечі  того,  хто  стоїть  попереду.  Той,  хто  стоїть  останнім,  буде  головою  сороко ніжки.  Він  тримає  очі  відкритими.  Ваше  завдання  -  тричі  обійти  кімнату  по  периметру.  „Голова”  буде  вказувати  „хвостові”  дорогу  голосом.  „Хвостові” категорично  заборонено  відкривати  очі,  інакше  сороко ніжка  „помре”,  не  дійшовши  до  фінішу.
5.    Робота  з  підручником
-        Що  таке  залежність?
-        Назвіть  стадії  залежності  від  наркотиків.
-        Назвіть  ознаки  вживання  наркотичних  речовин  підлітками.
6.    Робота  в  групах
а)  об’єднання  у  групи  (роздати  дітям  пелюстки  двох  різних  кольорів,  об’єднатися,  склавши  квітки;
б)  завдання:
Спочатку  пропонуються  портрети  двох  підлітків
           Портрет  підлітка  1
          Я  дуже  хотів  стати  підлітком,  але,  ставши  ним,  зрозумів,  що  бути  підлітком  непросто,  часто  доводиться  приймати  рішення  в  ситуаціях,  що  ставлять  мене  в  глухий  кут.  Усі  навколо  вже  знають,  яке  рішення  їм  прийняти,  як  вчинити,  ким  стати,  усі  мають  готову  відповідь.  А  я  ніколи  не  знаю,  хто  правий.  Навіть  тринадцяте  число  приносить  мені  невдачу  й  стає  найгіршим  днем  у  моєму  житті.  Я  не  написав  контрольну,  посварився  з  сусідом  по  парті,  нагрубив  мамі,  коли  вона  спробувала  допомогти  мені  розібратися  з  незрозумілим  матеріалом.  Але  найгірше  те,  що  мій  друг  поставив  мені  умову:  якщо  я  не  буду  ходити  з  ним  на  тренування  з  футболу  і  на  підготовчі  курси,  він  не  буде  зі  мною  розмовляти.  Я  з  ним  ходжу  і  виглядаю  там,  як  дурень,  бо  футбол  -  це  не  для  мене.  Я  толком  не  знаю,  що  в  моєму  житті  моє.  У  нашій  родині  знову  скандали  -  батьки  кричать  на  мене,  а  я  слухаю  собі  й  мовчу.  Я  так  хочу,  щоб  вони  залишили  мене  в  спокої!
           Портрет  підлітка  2
Нарешті  я  підліток.  Є  багато  речей,  що  важливі  для  мене:  друзі,  родина,  школа.  Як  не  важко,  але  я  намагаюся  знайти  час  для  всього,  бо  мені  це  подобається.  Я  твердо  вирішив  займатися  з  репетитором  і  завзято  працювати  самостійно,  щоб  підтягти  математику,  і  дав  собі  слово  не  вступати  в  суперечки  з  сестрою.  Я  навіть  розробив  план  і  навів  свої  аргументи,  як  умовити  батьків,  щоб  вони  дозволили  мені  гуляти  якомога  довше.  Так,  я  ледве  не  забув  сказати,  що  я  вирішив,  і  для  мене  це  було  важко:  більше  я  ніколи  не  піду в  ту  компанію,  хоча  там  і  буває  Олена,  я  повинен  пояснити  їй,  що  в  нас  зовсім  інші  погляди  на  життя,  ніж  у  хлопців  з  цієї  компанії.  Ще  я  вирішив,  що  більше  ніколи  не  буду  прогулювати  заняття,  адже  мені  треба  вступити  до  вузу,  і  мені  байдуже,  що  про  мене  подумають  Олег,  Сергій,  Ксенія  і  Микита.
Завдання  1
Виділити  кілька  розбіжностей  між  цими  підлітками.
Наприклад:
            Підліток  1                                                     Підліток  2
Забобонний                                                    чітко  знає  мету
Піддається  впливу                                        готовий  переконати  іншого
Важко  приймає  рішення                             самоповага
Невизначеність                                              впевненість  в  собі
Невпевненість
          
Завдання  2
 Виробити шляхи  усунення  недоліків  першого  підлітка.
          
Завдання  3
Рольова  гра  „Вихід  із  ситуації”
-        Твій  товариш  (друг)  приводить  тебе  в  компанію  молоді  в  кафе,  де  за  столиком  всі  „під  кайфом”.  Ти  ніколи  не  вживала  наркотики,  але  їх  пропонують  тобі  як  засіб  влитися  в  компанію.
(Програти  ситуацію  з  позиції  підлітка  з  високою  і  низькою  самооцінкою)
в)  висновок
-  Особистісний  аспект  здоров’я  відіграє  велику  роль  у  відмовленні  від  шкідливих  звичок,  тому  кожна  людина  повинна  прагнути  до  особистісного  росту.
7.  Вправа  „Чийсь  погляд”
Виберіть  будь-якого  героя  з  наведеного  нижче  переліку.  А  зараз  уявіть.  Що  ця  людина – ви!  Відчуйте  себе  нею  на  мить.  А  потім  зверніться  до  своєї  проблеми.  Як  ця  особистість  вирішила  б  пророблену?  Як  вона  розуміє  її  суть?  Запишіть  ідеї  персонажів.  Чи  практичні  вони?  Чи  можна  їх  трансформувати?
Еркюль  Пуаро
Шерлок  Холмс
Поет
Акробат
Клоун
Хірург
Карл  Маркс
Бетховен
Робін  Гуд
Серійний  убивця
Кролик
Президент  США
Мерилін  Монро
Вільям  Шекспір
Супермен
Папа  Римський
Сліпа  людина
Королівський  блазень
Мураха
Граф  Дракула
Марсіанин
Нянька
Вінні-Пух
Аліса  в  Країні  Чудес
Чарлі  Чаплін
Геркулес
Джеймс  Бонд
Фокусник 
8.  Зворотний  зв’язок
Метод  „Мікрофон”
       - Чи  можна,  підлягаючи  впливу  багатьох  факторів  ризику,  не  вживати  наркотики?
       - Які  вміння  допоможуть  підлітку  не  пускати  у  своє  життя  наркотики?
9.     Прощання
„Хай  сьогодні  нам  щастить,  хай  нам  завтра  пощастить,  хай  завжди  усім  щастить!”



Тема  Створення  антинаркотичної  реклами
Мета:  профілактика  наркотичної  залежності,  вчити  створювати  рекламу,  аналізувати  рекламні  проекти;
          розвивати  навички  аналізу  й  синтезу;
          виховувати  культуру  поведінки  в  ситуаціях  сумнівного  характеру
Хід  уроку
1.         Знайомство
- Кожен  із  вас  має  зараз зробити  собі  коротеньку  рекламу,  наприклад:
-        Привіт,  я  -  Юра -  неперевершений    футболіст
2. Оголошення  теми  і  мети  уроку
3.  Мозковий  штурм
      -  У  чому  полягає  позитивний  і  негативний  вплив  реклами  на  підлітків?
На  дошці:

позитивний  вплив
негативний  вплив



4.  Робота  в  групах
а)  об’єднання  в  групи  (діти  стоять  в  колі  обличчям  один  до  одного,  руки  тримають  за  спиною,  вчитель  ходить  за  спинами  дітей  і  роздає їм  авторучки  двох  різних  кольорів,  потім  діти  саме  за  кольорами    і  об’єднуються.
б)  завдання: 
1)  скласти  колективний  лист  до  наркомана;
  2)  інсценізувати  надання  допомоги  людині  в  разі  наркотичного  отруєння;
3)  „зйомка”  рекламного  ролика  антинаркотичної  спрямованості;
 в)  презентації  груп.
5.  Висновки
Здоров’я – це  ранок
Зі  свіжим  повітрям.
Це  сонце,  що  гріє
Ласкаво  й  привітно.
Це  хвилі  Дніпра, 
Що  нам  сили  дають.
Бери  це  сміливо,
Мій  друже,  і  в  путь.
Та  тільки  на  цьому  шляху  пам’ятай:
цурайся   наркотику,  від  нього  тікай,
І  знай,  любий  друже,  -
У  цьому  житті,
Чи  бути  здоровим,
Вирішуєш  ти!!!
-        То  ж  давайте  зробимо  з  вами  висновок,  що  таке  наркотик:
Н  -   негатив, ...
А  -  агресія,..
Р  -  руїна,...
К  -
О  -
Т  -
И  -
К  -
7.    Прощання  (у  вигляді  руханки  „Підкова”)
     Ей,  коваль-молодець  (всі  встають)!
     Закульгав  мій  жеребець  (всі  крокують  на  місці,  припадаючи  то  на  одну,  то  на  другу  ногу).
     Ти  підкуй його  знову  (плескіт  в  долоні)!
      Підготуй  йому  підкову  (всі:  „Хм-хм-хм”)!
      Ось  гвіздок  (права  рука  вгору),
      А  ось  підкова  (ліва  рука  вгору),
      Раз,  два – і  готово!  (розводять  руки  в  сторони  і  вдаряють  кулаками  перед  собою  в  повітрі  на  кожне  слово)
-        Діти,  пам’ятайте,  що  кожен  із  вас  сам  є  ковалем  свого  щастя.
Головне – зробити  правильний  вибір  у  житті.
8.    Домашнє  завдання 
Скласти  казку  чи  вірш  про  наркотики



Тиждень  здоров’я
Понеділок
Лекторій  у  картинках  „Як  поводитись  у  громадських  місцях”
Інформаційна  дошка  „Здоровим  будь!”
Гра  „Наказано  вижити”  (10  кл.)
Вівторок
Інтелектуальна  гра  „Гарні іграшки – здорові  діти  та  здорова  нація” (5,  6  кл.)
Розгадування  кросвордів,  ребусів.
Середа 
Батьківські   збори  „Здорова  родина – здорові  діти”
Виховна  година  у  5  класі  „Довідайся  про  свій  характер”
Четвер
Конкурс  плакатів  „Я  обираю  здоровий  спосіб  життя”
Вікторина  „Мій будинок – моє  здоров’я” (5,  6,  7  кл.)
П’ятниця
Виховний  захід  „Курінню – ні”
Інтелектуальна  гра  „Волосся,  нігті  та  здоров’я”  (11  кл.)



Тиждень  здоров’я
Понеділок          Медичний  лекторій  для  учнів  5-9  кл.
                             „Профілактика  інфекційних                                                                                              
                             захворювань  серед  школярів”  (Міні-
                             лекції  проводить  шкільна  медсестра
                             Ходарченко  Т. І.)
Вівторок            Анкетування   „Спосіб  життя  та 
                             здоров’я”  (Проводить  психолог 
                            Власова  Л.  М.)
                             Гра-турнір  з  учнями  9 кл.  „Безпека 
                            людини  в  екстремальних  ситуаціях”
Середа                Цікаві  тести  „Моє  здоров’я”  (10-11 кл.)
                             Спортивні  змагання  серед  учнів
                             5 - 6  кл.  „В  здоровому  тілі – здоровий
                             дух
Четвер                Розгадування  ребусів,  кросвордів.
                             Батьківський  всеобуч   „Яка  з 
                             професій  найбільше  підходить  Вашій 
                             дитині?”
П’ятниця           Конкурс  плакатів  „Якщо  хочеш  бути
                             здоровим”
                             Конкурсна  програма  „За  здоровий 
                             спосіб  життя”


Тиждень  здоров’я
Понеділок                 Розгадування  ребусів, 
                                    кросвордів;             урок-
                                    тренінг  «бути  здоровим –
                                    престижно!»  (7  клас)
Вівторок                   Інформаційна  дошка 
                                    «Здоров’я  і  харчування»
Середа                       Інтелектуальна  гра 
                                    «Найрозумніший»  (10  клас)
Четвер                        Конкурс  стінних  газет  «Знай 
                                     та  будь  обережним»
П’ятниця                    Гра-вистава  «Швидкий   
                                      вогонь»  для  учнів  1  класу 
                                      (у  виконанні  учнів  6  класу)




Комментариев нет:

Отправить комментарий